مناسب ترین باتری یو پی اسی که می توانید برای استفاده در دما های بالا انتخاب کنید، باتری نیکل کادمیوم است. میزان تحمل این باتری یو پی اس در مقابله با تخلیه های عمیق بسیار زیاد است و عمر چرخه بالایی هم دارد، در نتیجه قیمت باتری نیکل کادمیوم هم کمی نسبت به انواع دیگر گران تر می شود. موادی که به عنوان الکترولیت این باتری یو پی اس استفاده می شود، یک محلول آبی از هیدروکسید پتاسیم قلیایی است که به عنوان یک ماده خطرناک و دارای خاصیت های سمی و آلوده کننده شناخته می شود.

 

الکترود هایی که در ساخت باتری نیکل کادمیوم استفاده شده، از هیدروکسید نیکل برای صفحه مثبت و هیدروکسید کربن برای صفحه منفی می باشد. میزان دمای قابل تحمل برای باتری نیکل کادمیوم بین 20- تا 40+ درجه سانتی گراد است. این باطری یو پی اس دارای قابلیت شارژ سریع تر نیز می باشد که آن هم به چگالی توان بالا و مقاومت داخلی کم این باتری یو پی اس بر می گردد.

باطری نیکل کادمیوم زمان ذخیره سازی بسیار طولانی دارد و این ویژگی در شرایطی که به صورت کامل دشارژ شود، به اوج خود می رسد. در نتیجه محافظت زیادی هم در برابر مواردی مانند شارژ بیش از حد، تخلیه بیش از اندازه و جریان های شارژ با موج بالا، از خود نشان می دهند. در مورد هزینه های دیگر باتری UPS نیکل کادمیوم باید گفت که به علت سمی بودن هر دو ماده نیکل و کادمیوم، فرآیند بازیافت یا هزینه آن کمی بیشتر از سایر انوع دیگر خواهد بود. نکته دیگری که در رابطه با این نوع از باتری یو پی اس باید به آن توجه داشته باشید این است که آن ها برای ادامه فرآیند های ذخیره سازی خود نیاز به پر کردن آب در زمان بندی های مشخصی دارند، که این وضعیت در شرایطی مانند کاربرد های دارای چرخه بالا، کاربرد هایی با نرخ‌ های شارژ سنگین با برخی روش‌های شارژ مختلف، بیشتر احساس می شود.

زمان تعویض باطری ups

مشخصات فنی باتری یو پی اس

باتری سرب اسید خاصیت خود تخلیه کنی دارد، یعنی حتی اگر از این باتری استفاده هم نشود، ظرفیت آن کاهش پیدا می کند. شارژ باتری یو پی اس، معمولا دارای دوره و زمان بندی مشخصی است. در واقع شرکت تولید کننده معمولا اطلاعات مربوط به زمان بندی شارژ این باتری یو پی اس را درج می کند. برخی از انواع این محصول به نام باتری یو پی اس بدون نیاز به تعمیر و نگهداری شناخته می شوند.

 

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که منظور از باتری یو پی اسی که نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد چیست؟ در واقع معمولا این ویژگی برای باتری مهر و موم شده یا اسید سرب به کار برده می شود، اما باز هم نمی توان به طور قطع گفت که این باتری به هیچ وجه به مراقبت یا تعمیر نیاز ندارد. در واقع درصد زیادی از این عدم نیاز به نگهداری، مربوط به عدم نیاز تعویض مایع درون باتری می شود. معمولا آلیاژ به کار رفته در ساخت بدنه و محفظه نگهدارنده باتری یو پی اس، از مواد مقاومی در نظر گرفته می شود تا مقاومت باتری UPS در شرایط مختلف یا برخی ضربات، افزایش پیدا کند.

این مطلب را هم بخوانید :   پخش پیچ و مهره

 

چگالی توان باطری UPS تحت شرایط و دسته بندی های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در نظر گرفتن این مسئله که اهمیت چگالی باتری UPS چقدر است، به شما در داشتن انتخاب بهتر و مناسب تر، کمک زیادی می کند. انواع باتری یو پی اس به طور قابل توجهی در تعداد وات یا توان تولید شده برای هر سلول، با هم فرق دارند.

 

به طور کلی چگالی توان با زمان اجرا در UPS ها رابطه مستقیم دارد. همزمان با افزایش میزان چگالی، زمان اجرای بیشتری هم برای باتری فراهم می شود. توجه به این مسئله باعث کاهش در هزینه های شما نیز می شود، زیرا در صورتی که چگالی توان باتری را اندازه گیری کنید و از حداقل و حداکثر میزان ظرفیت آن آشنا شوید، در صورت نیاز می توانید تعداد کابینت باتری یو پی اس مورد استفاده خود را کاهش دهید.

باتری یو پی اس چگونه کار می کند؟

سیستم مدیریت باتری یو پی اس در هر باتری و همچنین در یک کنترل کننده اصلی سیستم UPS قرار دارد. این سیستم مدیریت جریان شارژ، ولتاژ و تعادل ولتاژ را بر عهده دارد و تنظیمات لازم را برای از بین بردن هر گونه احتمال افزایش دما را در بر می گیرد. در صورتی که درجه حرارت ایجاد شده بیشتر از سطح ایمن باشد، سیستم مدیریت وارد عمل شده و باطری یو پی اس یا رشته باتری را با توجه به موقعیت UPS، به روش های مختلفی قطع می کند. همزمان با این موضوع نیز از طریق مانیتور کابینت باتری یو پی اس و هشدار UPS این قطعی را به کاربر اطلاع می دهد.