هواساز هایژنیک یا همان هواساز بهداشتی از نظر ساختاری بسیار شبیه هواساز معمولی است و با این تفاوت که به منظور پاکسازی ۹۹٫۹۹ درصدی هر نوع آلودگی هوای ورودی به محیط با فیلتراسیون مخصوص و نیز درزبندی پیشرفته تر ساخته می شود.

هواساز بهداشتی (هایژنیک) به طور گسترده به عنوان هواساز بیمارستانی ، آزمایشگاهی ، شرکت های داروسازی ، اتاق تمیز ، صنایع غذایی ، دیتا سنترها ، صنایع الکترونیکی و نیمه هادی ها ، صنایع هوافضا و برخی از صنایع شیمیایی (صنعتی) و هر نوع کاربردی که در آن انتقال آلاینده هایی مانند:

ذرات معلق ، مواد آلرژی زا و بیماری زا ، میکرو ارگانیسم ها ، میکروب ها و غیره از طریق هوا از یک مکان به مکان دیگر نباید صورت بگیرد ، استفاده می شود. علاوه بر این موارد در برخی صنایع نیز از هواساز هایژنیک صنعتی و در برخی کاربردهای کشاورزی نیز از هواساز هایژنیک گلخانه ای استفاده می شود. نکته اینکه ترجمه فارسی کلمه هایژنیک (Hygienic) به معنی بهداشتی است

و از همین واژه می توان پی به این موضوع برد که این دستگاه به عنوان یکی از مهمترین ارکان سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی مراکز حساس مثل بیمارستان ها و اتاق های تمیز و غیره کاربرد دارد.

مقایسه دستگاه هواساز و هواساز هایژنیک(هواساز آنتی باکتریال)

فیلتراسیون

مهمترین تفاوت بارز هواساز هایژنیک نسبت به دیگر هواسازها قیمت فیلتراسیون دستگاه می باشد. به دلیل کاربرد این دستگاه در مراکزی که نیاز به هوا با درجه خلوص بالا و در محیط های بهداشتی می باشد

بحث فیلتراسیون در چندین سطح و استفاده از فیلتر هپا با قابلیت جذب ذرات در حد ۰.۳ می باشد. همچنین در شرایط بسیار حساس تر می توان از فیلتر اولپا با قابلیت جذب ذرات در حد ۰.۱۲ به همراه لامپ یووی به منظور ضدعفونی هرچه بیشتر محیط استفاده نمود.

درزبندی و نحوه ساخت داخل دستگاه:

علاوه بر مبحث فیلتراسیون درزبندی داخل محفظه هواساز هایژنیک بسیار متفاوت تر می باشد. در این دستگاه به گونه ای درزبندی و عایق بندی شده می باشد که به هیچ عنوان امکان نفوذ ذرات به مراحل قبل امکان پذیر نمی باشد. در هواسازهای هایژنیک به منظور جلوگیری از تجمع آلاینده ها گوشه های دستگاه را به صورت گرد ساخت می نمایند.

جنس بدنه:

جنس بدنه هواساز هایژنیک-آنتی باکتریال از استیل می باشد. ورق استیل بسیار مقاوم است و مانع تجمع رسوبات می شود، در نتیجه احتمال رشد باکتری ها و آلاینده ها داخل دستگاه تقریبا صفر می گردد. همانگونه که می دانید وجود کروم در استیل و ایجاد اکسید کروم بر روی آن مانع از ارتباط فلز با هوا شده و مانع از زنگ زدگی آن می شود.

فن هواساز هایژنیک–هواساز آنتی باکتریال:

استفاده از پلاگ فن ها امروزه در ساخت هواسازهای هایژنیک به دلیل عدم وجود یاتاقان، تسمه و گریس که باعث ایجاد آلوگی می شوند بسیار مرسوم تر می باشد.

هواساز هایژنیک (بهداشتی) چه استانداردهایی باید داشته باشد؟

هر دستگاه هواساز هایژنیکی باید بر اساس استانداردهایی بین المللی طراحی و تولید شود. استانداردها از این لحاظ بسیار پر اهمیت هستند که برای مثال در محیط های بهداشتی مثل اتاق عمل بیمارستان ها همواره هواساز بیمارستانی باید بتواند هوایی یکنواخت و با دما و فشار مناسب و عاری از هر نوع آلودگی و میکرو ارگانیسم های زنده را وارد محیط کرده

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمای خرید رولبرینگ از معتبرترین شرکت ایران

و از سمت دیگر هواکش های خارج کننده هوا آن را به بیرون منتقل کنند و بدین ترتیب همواره هوایی پاک و با فشار مثبت در محیط جریان داشته باشد و از انتقال آلودگی ها از بیرون به داخل اتاق های حساس و بالعکس جلوگیری شود.

مهمترین استانداردهایی که در ساخت هواساز بهداشتی در سطح بین المللی استفاده می شود عبارتند از :

EN 1886 استاندارد
(سیستم تهویه ساختمان ها و عملکرد مکانیکی آن)

این استاندارد خصوصیات مکانیکی طراحی و ساخت یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی مثل هواساز و نیز دستورالعمل های نصب و نگهداری آن را مشخص می کند. برای مثال حداکثر مقدار نشتی مجاز هوا از بخش های مختلف هواساز بهداشتی و عایق حرارتی آن

VDI 3803۲. استاندارد
(اصول تکنیکال و ساختاری سیستم های تهویه مطبوع)

این استاندارد شرایط فنی و ساختاری یک سیستم تهویه مرکزی را تعیین می کند. برای مثال مشخصات انواع فیلترها

VDI 6022۳. استاندارد
(سیستم های تهویه مطبوع هایژنیک یا همان بهداشتی)

این استاندارد شرایط هایژنیک بودن یک سیستم تهویه مرکزی و هواسازها را مشخص می کند. برای مثال گرد بودن گوشه ها و لبه های جداره داخلی برای جلوگیری از باقی ماندن ذرات آب یا گرد و غبار در گوشه ها و لبه ها ، مسطح بودن تمام سطوح ، ساخت پنل های پایینی دستگاه از ورق های استیل و با شیب مناسب برای تخلیه آب ، طراحی کلیه درب ها و بخش های مختلف دستگاه با قابلیت مونتاژ و دمونتاژ آسان به منظور پاکسازی تمام اجزای داخلی

EN 13053۴. استاندارد
(رتبه بندی و عملکرد قطعات و بخش های مختلف سیستم تهویه)

این استاندارد الزامات سیستم های تهویه غیر مسکونی و برای دبی هوای بیشتر از ۲۵۰ متر مکعب بر ساعت را تعیین می کند. برای مثال پارامترهایی مثل سرعت جریان هوا ، انرژی مصرفی و بازیافت انرژی

خرید هواساز هایژنیک

گروه صنعتی سهند هواساز، متخصص در طراحی و عرضه مناسب ترین سیستم های برودتی و تهویه مطبوع، مطابق با نیاز واقعی مشتری و امکانات مالی کارفرمایان محترم، آماده ارائه انواع دستگاه های سرمایشی ،گرمایشی و تهویه هوا در ظرفیت های مختلف می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشخصات فنی کامل و استعلام قیمت، با کارشناسان سهند هواساز تماس حاصل فرمائید.
واحد فروش و امور مشتریان:
۵۶۵۴۳۵۱۲ _ ۵۶۵۴۵۹۲۳ _ ۵۶۵۴۵۹۰۴(۰۲۱)
مدیریت (فاتحی): ۰۹۱۲۲۵۸۶۶۱۸

لازم به ذکر است فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیر خواهد بود.