علی کریمی، مشهور به جادوگر فوتبال آسیا، اعتباری واسه فوتبال ایرانه و بازم یکی از بزرگان معاصر فوتبال کشور هستش.
اون از وقتی که رسانه ای ارزون و گسترده به نام اینستاگرام در اختیارش گرفت، سیلی از انتقادات رو به کادر مدیریتی کلان کشور به خصوص در میدون ورزش و فوتبال از دبیرکل فدراسیون گرفته تا سرمربی تیم ملی روونه کرد و این روش در  آنتن زنده ای که عادل فردوسی پور در بهمن ۹۶ شبکه ۳ بهش داد هم ادامه پیدا کرد.
علی کریمی تقریبا هر هفته در  اینستاگرام و تلگرام پر بیننده اش که هر ساله بر تعداد فالورهای ایشون اضافه می شه، منتقد سیاستای جورواجور در کشور بوده و واسه در امان بودن از فیدبک کاربران، امکان کامنت گذاری روی پستای منتشر شده رو بسته س. در واقع در اینستاگرام علی کریمی که ده ها پست در چند سال گذشته به اشتراک گذاشته ، امکان درج هیچ کامنتی وجود نداره.

در بخش سینما و تلویزیون هم، یکی از سلبریتیایی که تازگیا در کانون توجه رسانه ها و مخاطبان شبکه های اجتماعی قرار گرفته، خانوم آزاده نامداریه که منتشر کردن تصاویر بدون حجاب از ایشون در یکی از کشورای اروپایی، بازتابای زیادی پیدا کرد و حتی منتهی به معذرت خواهی اینترنتی اون شد.

گر چه این فرق رفتار در سبک زندگی عمومی، خصوصی و حجاب خانوم نامداری و تعهد اون به مسائل مذهبی دلیل شده تا بعضیا اونو به ناهنجاری رفتاری نسل دهه شصت تفسیر کنن و تحلیلا فرق داشته باشه، اما با این حال، خانوم نامداری محجبه با چادر مشکی که در کانالای شبکه های اجتماعی و برنامه های تلویزیونی، ژست یه بانوی روشنفکر جهانگرد کتابخوان بافرهنگ رو میگیره، مثل علی آقای کریمی، قامت یه منتقد تموم عیار انتقاد فرار داشته و کلیه کامنتای خود رو روی نیم میلیون مخاطب اینستاگرامش بسته س و به نظر میرسه تاب تحمل کوچیکترین انتقادات  به خود رو نداره.

آزاده نامداری بر خلاف علی کریمی فوتبالیست، فقط با دوستان و آشنایان خود زیر پست هاش به رد و بدل کردن اطلاعات پرداخته و بعضی وقتا دوستای خود رو زیر پست هاش تگ میکنه. اما به هر حال، امکان کامنت گذاری هواداران و مخالفانش رو بسته تا از این راه، از حملات موافقان و مخالفان در امان باشه.

یکی از جنجالی ترین اظهارات خانوم نامداری پس از تراژدی حجاب و نوشیدنی سوییس، انتقاد ایشون به تحریم افطاری حسن روحانی رییس جمهور از طرف سلبریتیای سینما بود که اونا رو به واسطه اینکه در اعتراض به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، حاضر به افطاری خوردن با رییس دولت تدبیر و امید نشدن به باد انتقاد گرفت که درخشش رسانه ای زیادی در رسانه ها داشت. اما این فرد منتقد که به صدها هنرمند به واسطه این رفتار انتقاد میکنه، حاضر به شنیدن سخنان منتقدان رفتار و کردار و نوشته و گفتار خود نیس و بازم مونولوگای آزاده ادامه داره.

مونولوگای آزاده نامداریا و علی کریمیا در جامعه اطلاعاتی ایران بازم ادامه داره و مشخص نیس که راه و روش این آدما به اتخاذ اینجور رفتار سازمانی در تعامل با مخاطبان و هوادارانشان در سراسر  ایران، به دنبال چه راهبردی در اکو سیستم سایبره.

این مطلب را هم بخوانید :   داستان شگفت انگیز دنی ترخو؛ از زندان تا تبدیل شدن به بازیگر محبوب هالیوود

آزاده نامداری می خواد از هجمه حرفای رکیکی که تعدادی از کاربران ایرونی در بیست و چاری زیر هر پست اینستاگرامی سلبریتیا میذارن در امان باشه، یا حوصله و تحمل شنیدن حرف کسایی که مثل اون فکر نمی کنن رو نداره؟ یا آقای کریمی که از زمین و زمان بد میگه و همیشه مثل علی دایی، اونو با چهره بر افروخته و خشن و منتقد در رسانه ها مشاهده میکنیم، می خواد با همین روش هدف دار رفتار سازمانی، چهره کاریزماتیک محبوب خود رو در ایران عصر  ۱۴۰۰ که به طور کامل با فضای رسانه ای و اقتصادی و جمعیتی ایران قرن بیستم متفاوت بود، حفظ کنه؟

یکی از موضوعات باحال در بخش تحقیقات سایبر، بررسی خود شیفتگی و تحلیل ریشه های کم تحملی کاربران جامعه اطلاعاتیه که در شبکه های دیجیتالی، نموده های متفاوتی از اون مشاهده می شه.
محققان بخش جامعه اطلاعاتی ایران میتونن با بررسی این موضوعات به شکل پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا در بخشای میان رشته ای، به دنبال پیدا کردن ریشه ها و عوامل پیشرفت مونولوگ گوییای اینفلوئنسرهای ایرونی بوده و دلایل اتخاذ و اصرار بر  اینجور  رفتاری رو آسیب شناسی کنن.

تا وقتی که منتقدان، خود رو انتقاد فرار و در گوی شیشه ای غیر قابل نفوذ و نقد بدونن، انتظار تغییر در فرهنگ جامعه و پیدا شدن گوش شنوا چه در میان مسئولان و چه بیشتر مردم، نشدنی میشه. انگار در دنیای امروز، جامعه ایران نیاز مبرم به افزایش سطح تحمل و تغییر در آستانه تحمل داره که این موضوع رو در رانندگی ایرانیان و طلاقای خیلی زود پس از ازدواج در بیست سال گذشته تماشاگر هستیم که مصداقای خوبی واسه تشریح این ادعا به  شمار میره.

علی کریمی و آزاده نامداری با باز شدن کامنتای خود در اینستاگرام، حتما با تنوع دیدگاه ها و نظرات آشنا می شن و این حس رو به جامعه القا میکنن که با پذیرش دیدگاه های جورواجور، انگار تریبون انتقال صحبتای طیفای جور واجور جامعه شده و میتونن جایگاه خود رو در میان هواداران پیشرفت بدن.

اینکه بخشی از کاربران ایرونی اینستاگرام و شبکه های اجتماعی، فرق زیادی بین پستای اینستاگرامی بهاره رهنما، لیونل مسی، ژاوی، دختر باراک اوباما، رجب طیب اردوغان و لیدی گاگا قائل نیستن و با کلمات فارسی، به مخالفان خود حمله میکنن، جای دودلی نداره. اما به هر حال، نسل امروز که باید خود رو واسه ایران عصر ۱۴۰۰ آماده کنه آنهم در دهکده جهانی هزاره سوم میلادی، نیاز داره تا هر چی سریع تر، تکلیف خود رو با آستانه تحمل کم شده روشن کنه تا از فرصتای موجود فضای مجازی، بیشتر از گذشته استفاده کنه.

به قول استاد سخن جناب دکتر میر جلال الدین کزازی:

ما نیازمند آنیم که ایرونی بمونیم.