مهارت در اجرای کمکای اولیه و تکنیکای خاصی که در لحظات اول بروز اتفاقات ناخوشایند باید انجام داد یکی از چیزهاییه که می تونه خیلی راحت فرق بین مرگ و زندگی خود یا بقیه باشه. یادگیری تکنیکای کمکای اولیه واسه هر کسی لازمه و باید با روشای ساده نجات افراد در شرایط بحرانی و قبل از انتقال به بیمارستان آشنایی نسبی داشت. اگه با این روش ها آشنایی ندارین یا می خواین که دونسته ها و مهارتای خود رو در مورد کمکای اولیه سبک سنگین کنین بهتره با ادامه متن همراه باشین. در ادامه شما رو با چگونگی انجام دادن درست تکنیکای کمکای اولیه آشنا می کنیم.

۱- خونریزی شدید

اشتباه اصلی: به کار گیری سریع شریان بند

اصلی ترین و اولین کاری که در این شرایط باید انجام داد بند آوردن خونریزیه. به خاطر همین باید شاهرگی که نزدیک منطقه زخمی شده هست رو گرفته و فشار بدین تا خونریزی رو متوقف کنین. بعد اگه زخم عمیقه مقداری بانداژ فشرده یا دستمال استریل رو در درون زخم قرار داده و با یه بانداژ سفت اونو ببندین. شریان بند فقط در شرایط اضطراری بسته می شه.
این روش کمکای اولیه روی پوست و تا حد امکان نزدیک به محل زخم انجام میشه.

شریان بند باید هر یک ساعت یه بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شل شه و در این زمان باید شاهرگ رو فشار بدین تا مانع از خونریزی شید. بعد باید دوباره شریان بند رو سفت کنه اما یادتون باشه که دیگه بیشتر از نیم ساعت در حالت بسته قرار نداشته باشه.

۲- خونریزی بینی

اشتباه اصلی: بالا گرفتن سر و بینی

در حالتی که فرد دچار خونریزی بینی شده باید تلاش کنین به آرومی سر فرد رو به جلو خم کنین تا خون جریان داشته باشه و قسمت نرم بینی رو با انگشت و نه واسه بیشتر از ۱۰ دقیقه فشار بدین. فرد باید تموم خونی که وارد دهن اون می شه به بیرون تف کنه تا از استتفراغ جلوگیری شه.
هیچ وقت با به کار گیری دستمال کاغذی یا پنبه سوراخای بینی رو پر نکنین. این کار تنها وقتی باید انجام گیرد که خونریزی بیشتر از ۱۵ دقیقه طول بکشه که در این صورت باید هر چی سریع تر به دکتر مراجعه کنین.

۳- کاهش شدید دمای بدن

اشتباه اصلی: به کار گیری روغن یا وازلین واسه گرم شدن سریع بدن

اول از همه فردی که دچار کاهش دمای بدن شده رو باید تو یه اتاق گرم قرار داده و قسمتای از بدن که بیشتر از جاهای دیگه احساس سرما می کنن رو با پتو پوشاند. مطمئن شید که لباسش خشک هستن و با هوله ای گرم دور بدن اون بپیچید. اینجاش خیلی مهمه که در اینجور شرایطی با نوشیدنیای شیرین و غذاهای گرم تلاش کتید دمای بدن اونو بالا ببرین. یادتون باشه که نباید از روشای فوق واسه کسایی که الکل زیادی مصرف کردن استفاده نکنین. نوشیدن الکل باعث می شه که رگا گشاد شده و این موضوع باعث از دست رفتن گرمای بدن می شه.

۴- از کار افتادن قلب

اشتباه اصلی: به کار بردن روشی برابر واسه گروه های سنی جور واجور

روش ماساژ غیرمستقیم با دست یه فوت وفن خاص در کمکای اولیه س که واسه بزرگسالان کاربرد داره.
در این روش معمولاً کف دست راست روی سینه فرد قرار گرفته و انگشت شست به سمت چانه یا پاهای فرد نشونه میره و بعد با فشار دادن متناوب قسمت مرکزی کف دست، قلب فرد رو ماساژ می دیم. در مورد نوجوانان این کار باید با فشار تموم کف دست انجام گیرد. اگه می خواین قلب یه کودک یا نوزاد رو ماساژ بدین باید این کار رو فقط با دو انگشت انجام بدین. ماساژ غیرمستقیم قلبی رو باید تنها وقتی که فرد روی یه سطح سفت و صاف قرار گرفته انجام بدین.

۵- سوختگی

اشتباه اصلی: درآوردن لباسا و سوراخ کردن تاولا

واسه کمک به شخصی که دچار سوختگی شده و به خاطر انجام درست تکنیکای کمکای اولیه باید شخصی که بدن اون آتیش گرفته رو روی زمین خوابانده و با لباسای خود آتیش رو خاموش کنین و در ادامه با مراکز درمانی تماس بگیرین. اگه سوختگی بسیار سطحیه و آسیب ای به بافتای داخلی نرسیده بهترین کار اینه که محل سوختگی رو به مدت طولانی زیر آب سرد بذارین. بعد می تونین باند استریل روی محل سوختگی قرار داده و بدنبال اون از یه تیکه یخ یا هر چیز سرد دیگری روی هوله استفاده کنین. اگه سوختگی خیلی شدید باشه بهتره به شخص مقداری نمک یا آب معدنی بدین.

۶- بسته شدن راه تنفس

اشتباه اصلی: به کار گیری راه اضطراری هایملیش واسه شخصی که هوشیاری خود رو از دست داده

اگه فرد به دلیل بسته شدن راه تنفسی بیهوش شد بهترین روش کمکای اولیه اینه که اونو به پشت بخوابونین و روی رانش بشینین. بعد دستای خود رو زیر کمون دنده ها قرار داده و فشار بدین. بعد شخص رو به پهلو خوابانده و با به کار گیری انگشت هاتون که یه تیکه پارچه دور انا پیچونده اید، وسیله خارجی که راه تنفسی اونو گرفته از دهنش خارج کنین.

این مطلب را هم بخوانید :   بازار کار مهندسی نقشه برداری برای خانم ها

اگه کودکی دجار خفگی شده اونو رو به پایین روی ساق دست دست چپ (اگه چپ دست هستین اونو روی ساق دست دست راست خود بذارین) گذاشته و کاری کنین که سرشون رو به پایین باشه. بعد سه ضربه به پشت اون وارد کنین. در ادامه پاهای اونو گرفته و آویزانش کنین. اگه از راه کمکای اولیه هایملیش واسه زنان باردار استفاده می کنین باید دست خود رو کمی بالاتر از قفسه سینه بذارین تا به نوزاد آسیبی نرسه.

۷- دررفتگی

اشتباه اصلی: تلاش واسه جا انداختن عضو دررفته

پیدا کردن عضو دررفته فقط با عکس اشعه ایکس امکانپذیر میشه. به خاطر همین موقع روبرو شدن با دررفتگی بهترین کمکای اولیه اینه که تلاش کنیم به فرد کمک کنیم اندام دچار دررفتگی شده رو تکون نده. تلاش نکنین اندام نامبرده رو خم کنین یا از حالت خم شده به حالت صاف برگردونین. می تونین از هر وسیله نازک و صافی واسه بستن عضو دررفته و ثابت کردن اون به کمک نزدیک ترین مفصل استفاده کنین تا از حرکت کردن اونا جلوگیری شه.

اگه هیچ وسیله ای واسه ثابت نگه داشتن دست یا پای شکسته یا دررفته ندارین بهتره دست رو به گردن یا پهلوی فرد ببندین و در مورد پا هم بهترین راه ثابت کردن اون به کمک پای دیگه س. اینجاش خیلی مهمه که هنگام بستن عضو آسیب دیده نباید بانداژ رو خیلی سفت کنین چون جریان خون باید در حالت نرمال بمونه.

۸- مسموم شدن

اشتباه اصلی: ندادن آب به مریض

واسه پاک شدن معده فردی که مسموم شده بهترین فوت وفن کمکای اولیه اینه که مقدار زیادی آب به اون بدین. بعد از این که مقداری آب نوشید باید تلاش کنین اونو مجبور به استفراغ کردن کنین تا اینجوری مواد مسموم همراه با آب از معده فرد خارج شن. واسه مجبور کردن فرد با بالا آوردن بهتره دو انگشت خود رو روی پایه زبون اون فشار بدین. این روش رو اون قدر تکرار کنین که دیگه آبی که از معده فرد خارج می شه خالی از هر گونه موادی بوده و به طور کاملً تمیز باشه. اگه فرد حواس جمع نیس و بیهوش شده نباید از راه شستشوی معده استفاده کرد.

۹- گزش مار

 

 

 

اشتباه اصلی: مکیدن زخم

 

 

 

بهترین فوت وفن کمکای اولیه واسه فردی که مار اونو گزیده اینه که اونو روی زمین دراز کنین تا سرعت پخش شدن سم در بدن کم بشه، عضوی که گزیده شده رو ثابت و بی حرکت کنین: اگه پا گزیده شده اونو به پای دیگه ببندین و اگه دست گزیده شدن رو به بدن بچسبونین. اگه فرد بیهوش شده روش زنده کردن قلب رو روی اون انجام بدین. به کار گیری شریان بند در این حالت بیفایده میشه چون هیچ کمکی به پخش شدن زهر نمی کنه و حتی ممکنه باعث از بین رفتن نسوج شودئ

۱۰- درد در ناحیه پایین شکم

اشتباه اصلی: خوردن مُسکن و ضد اسپاسم

معمولاً به ما پیشنهاد می شه که در صورت احساس درد در قسمت پایین شکم از داروهای مُسکن استفاده کنیم.
اما پزشکان معمولاَ این موضوع رو پیشنهاد نمی کنن چون مصرف داروی مُسکن باعث می شه که درد از بین رفته و ما مشکل اصلی رو ندیده بگیریم که ممکنه یه مریضی خطرناک باشه؛ مریضی مانند آپاندیس زیاد، انسداد روده یا زخم روده شدید. بهتره در صورت درد شدید در زیر شکم خیلی سریع به دکتر مراجعه کنین.

نکته مهم در کمکای اولیه اینه که قبل از هر کاری تلاش کنین ار نفس کشیدن فرد مطمئن شید. اونو روی زمین بخوابونین و سرش رو بالا نگه داشته و نبض اونو چک کنین. با به کار گیری یه چراغ قوه می تونین زنده بودن فرد رو مشخص کنین. وقتی که نور به چشم تابانده شه مردمک چشم کوچیک می شه و عکس این موضوع در تاریکی اتفاق می افته. اگه هیچ دلایلی مربوط به زنده بودن فرد پیدا نکردید خیلی سریع روشای ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی رو اجرا کنین.

در مطالب زیر هم می تونین اطلاعات مفیدی در مورد کمکای اولیه و زنده موندن در شرایط سخت پیدا کنین.

۹ ترفند هوشمندانه و ساده ای که در شرایط بحرانی جون شما رو نجات میدن

۱۴ ترفند ساده که می تونن در روبرو شدن با خطر جون شما رو نجات بدن

۱۶ نکته کلیدی که دونستن اونا شاید روزی جون شما رو نجات دهد

۸ ترفند ساده اما حیاتی که می تونن زندگی شما رو در آینده نجات بدن