در زندگی هر اتفاقی ممکنه اتفاق بیفته و اتفاقات زیادی می تونن زندگی شما رو در طول روز تهدید کنن. به خاطر همین آدم باید همیشه واسه مقابله با خطرات و حوادث یهویی و یهویی آمادگی داشته باشه. بعضی وقتا در شرایط بحرانی و حساس دونستن یه نکته یا یه ترفند ساده اما هوشمندانه می تونه جون شما یا دور و بریا رو نجات دهد و در طرف مقابل ندونستن یه نکته ساده می تونه عواقب جبران ناپذیری در ورداشته باشه. در ادامه این مطلب می خوایم به ۹ نکته ساده ای اشاره کنیم که با به کار بردن اونا در شرایط حساس و بحرانی می تونین جون خود و دور وبریا تون رو نجات بدین.

۱- درست کردن آتیش با به کار گیری باتری گوشی موبایل

اگه به هر دلیلی واسه یه مدت دور از تمدن گیر افتادید و دسترسی به هیچ چیزی نداشتید می تونین از باتری خالی گوشی موبایل خود که دیگه بلااستفاده شده به عنوان ابزاری واسه روشن کردن آتیش استفاده کنین. خیلی از تلفنای همراه، لپ تاپا و تبلتا باتریای لیتیومی دارن و اگه اینجور باتری رو با یه جسم تیز سوراخ کنین واکنشی شیمایی اتفاق می افته که به روشن شدن آتیش منجر می شه.
تنها کاری که باید بکنین اینه که از قبل چیزی قابل اشتعال مانند علف خشک یا تیکهای نازک چوب رو آماده کرده باشین.

۲- فرار از دست امواج پریشون

وقتی که در دریا شنا می کنین ممکنه با یه پدیده خطرناک به نام «پریشونی موجی» مواجه شید. این پدیده می تونه در هر نقطه ای از دریا اتفاق بیفته که با به هم خوردن امواج سهمگین به صورت پریشون و بدون هیچ نظم خاصی همراه س. در اینجور شرایطی غریزه به شما میگه که هر چی سریع تر خود رو به ساحل برسونین. اما با یه اشتباه ساده ممکنه بیشتر از قبل از ساحل دور شده و در آخر غرق شید. اگه در میان امواج پریشون گرفتار شدید بهتره مستقیم به سمت ساحل شنا نکنین. به جای این کار بهترین راه اینه که به صورت مورب یا موازی با امواج شنا کنین تا بتونین خود رو از این امواج خلاص کنین. این امواج معمولاً زیاد وسعت ندارن و می تونین با این روش ها پس از مدت کوتاهی از اونا عبور کرده و خود رو به ساحل برسونین.

۳- فرار از دست کروکودیل

در راه مستقیم سرعت یه کروکودیل از آدم بیشتر میشه. پس اگه یه کروکودیل به شما حمله کرد بهتره به صورت زیگزاگ و مارپیچ بدوید و نه مستقیم. کروکودیلا به دلیل دست و پاهای کوتاه و بدن درازشون در حرکت کردن به این طرف و اون طرف بسیار ضعیف هستن واسه همینه که هیچوقت به تعقیب طعمه ای که راه فرار خود رو مرتباً تغییر میده و از دید اونا خارج می شه ادامه نمی دن.

۴- گزیده شدن به وسیله عروس دریایی

نیش عروس دریایی ممکنه باعث شوک عصبی و عکس العملای آلرژیک و مسمومیت شدید در بدن آدم شه.
اگه به وسیله یه عروس دریایی گزیده شدید باید کارای زیر رو انجام بدین:

  • ۱- به سرعت محل زخم رو تمیز کنین و شاخکایی که در دست شما فرو رفته رو بیرون بکشین. واسه این که دوباره گزیده نشید از تماس مستقیم دست با اونا دوری کنین.
  • ۲- محل زخم رو با آب شور بشورید. هیچ وقت واسه شستن زخم از آب تمیز استفاده نکنین چون آب تمیز سلولای نیش زننده رو دوباره فعال می کنه.
  • ۳- واسه خارج کردن سم از کمپرس شربت یا سرکه سیب و یا الکل استفاده کنین.
  • ۴- مقدار زیادی آب بخورین و به دکتر مراجعه کنین. نوشیدن آب به شما کمک می کنه که زودتر خوب شید.

۵- قوانین موسوم به «قوانین ۳» رو یادتون باشه

قوانین موسوم به «قوانین ۳» قوانینی هستن که به شما مدت زمان متوسط زنده موندن یه آدم در شرایط خاص رو میگن:

  • به صورت میانگین سه دقیقه بدون هوا موندن باعث می شه آدم هوشیاری خود رو از دست بده.
  • به صورت میانگین سه ساعت بدون پناهگاه موندن در هوای سرد یا گرم باعث می شه که آدم دچار ضعف و آسیب شدید جسمی شه.
  • به صورت میانگین سه روز بدون آب موندن باعث می شه که کاهش مایعات بدن به مرحله بحرانی برسه.
  • به صورت میانگین سه هفته بدون غذا موندن باعث می شه که صدمات شدیدی به بدن و سلامت آدم وارد شه.
    با این وجود در شرایط اضطراری بدن آدم می تونه تا یه ماه هم دووم آورده و شخص زنده بمونه.
این مطلب را هم بخوانید :   ۹ قاتل سریالی که در فصل دوم سریال «شکارچی ذهن» به آن ها پرداخته خواهد شد

وقتی که شرایط اضطراری براتون اتفاق بهتره این سه قانون رو به یاد داشته و طبق اون اولویت بندی کنین.

۶- زخمای عمیق رو با چسب مایع ببندین

مثلاً در خونه مشغول تعمیرات هستین و یهو در اثر یه بی احتیاطی کوچیک شدیدا زخمی میشین و هیچ بانداژی هم در خونه ندارین. در این شرایط واسه بستن زخم و جلوگیری از ورود میکروب به داخل زخم و خونریزی بیشتر می تونین از چسبای مایع بسیار قوی روی زخم استفاده کنین. این چسب باعث می شه که دو طرف دهانه زخم به طرف هم کشیده شن و هم اینکه زخم رو ضدعفونی می کنه.

۷- اگه تشنه اید برف نخورین

خیلی از افراد می گن که خوردن برف موقع تشنگی راه حل عاقلانه و ساده ایه. اما بهتره حتی در شرایط اضطراری هم این کار رو نکنین و دلیل ما هم سرماخوردگی یا درد گرفتن گلو نیس.
دلیل ما واسه این پیشنهاد اینه که برف سرد باعث می شه دمای بدن شما کاهش پیدا کنه.
به خاطر همین بدن به انرژی بیشتری واسه گرم نگه داشتن شما نیاز داره.
اینجوری با خوردن برف، بدن شما انرژی بیشتری نیاز داشته و با مصرف انرژی بیشتر خیلی سریع تر یخ میزنین. به خاطر همین باید اول برف رو ذوب کرده و بعد استفاده کنین.

۸- خاموش کردن ماهیتابه ای که آتیش گرفته

اگه فقط چند دقیقه به ماهیتابه ای که روی اجاق گاز گذاشته اید بی توجهی کنین ممکنه با یه اتفاق بسیار بد روبرو شید و یه آتیش سوزی شدید رو تماشاگر باشین. این اتفاق در صورتی رخ میده که روغن داخل ماهیتابه بیشتر از اندازه داغ شه.
در اینجور شرایطی هیچ وقت داخل ماهیتابه پر از روغن آتیش گرفته آب نریزید چون با این کار آتیش بیشتر از قبل پیشرفت پیدا کرده و روغن شعله ور به دور و بر پخش می شه.
اگه شعله داخل ماهیتابه هنوز کوچکه می تونین مقداری جوش شیرین در داخل اون بریزین تا خاموش شه چون این کار اکسیژن موجود در داخل آتیش رو نابود می کنه.
با این وجود بهترین راه حل پوش,ندن روی ماهیتابه با به کار گیری یکدست کتانی ضخیمه؛ مثلا یه هوله نخی معمولی.

۹- جلوگیری از خونریزی زخمای عمیق

بیشتر مردم فکر می کنن اگه به وسیله یه وسیله تیز زخمی شدید و زخمتون عمیق بود بهترین کار اینه که اون وسیله نوک تیز رو از زخم خارج کرده و زخم رو تمیز کنین. اما اگه زخم عمیق باشه این کار باعث تسریع خونریزی می شه پس در اینجور شرایطی بهتره وسیله نوک تیز رو از زخم خارج نکنین. این وسایل نوک تیز اگه در عمق بدن فرو برن به رگای اصلی آسیب می رسونن اما راه خونریزی رو می بندن و اگه وسیله رو از زخم خارج کنین راه خون واسه بیرون ریختن باز می شه.
به خاطر همین واسه جلوگیری از خونریزی بهتره تا زمان رسیدن امبولانس و رفتن به بیمارستان بذارین وسیله برنده در داخل زخم بمونه.