وقتی که سریال «شکارچی ذهن» (Mindhunter) سال گذشته به وسیله سرویس استریمینگ نتفلیکس منتشر شد همه رو حیرت زده کرد.
این سریال با خاطر بازیای خیره کننده جاناتان گراف، هالت مک کالنی و اونا تورف و هم اینکه کارگردانی بی اشکال دیوید فینچر و سبک و تُن مسحور کننده خود مورد ستایش منتقدان و سریال دوستان قرار گرفت. تازگیاً هم جزییاتی از فصل دوم این سریال منتشر شده که سرنخایی رو در مورد قاتلین سریالی که در فصل دوم به اونا پرداخته می شه افشا می کنه.

هر چند کل داستان فصل اون این سریال در سال ۱۹۷۷ رخ می داد، مشخص شده که فصل دوم مربوط به اتفاقات چند سال بعد از اون میشه و موضوعاتی مربوط به اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ مرکزیت داستان رو تشکیل میدن.
در حالی که فصل اول سریال «شکارچی ذهن» ما رو با تعدادی از مخوف ترین قاتلین سریالی تاریخ آمریکا آشنا کرد، در فصل دوم تماشاگر داستانایی مربوط به دستکم ۹ قاتل سریالی دیگه هستیم.
اینجوری با در نظر گرفتن این که قاتلین سریالی مشهوری هم در میون این گزینه ها دیده می شه میشه توقع داشت که فصل دوم در مورد جذابیت و زیبایی حتی گوی سبقت رو از فصل اول هم برباید.

هر چند قصد نداریم داستان فصل دوم این سریال دیدنی رو اسپویل کنیم اما اگه با این ۹ قاتل سریالی آشنایی کافی ندارین از شما دعوت می کنیم که با قاتلین سریالی که فورد و تنچ در فصل دوم سریال «شکارچی ذهن» با اونا روبرو می شن آشنا شید.

اخطار: ممکنه در این مطلب بخشی از داستان فصل دوم سریال «شکارچی ذهن» اسپویل شه که از این واسه از قبل از شما معذرت خواهی می کنیم.

۹- وین ویلیامز

هر چند وین ویلیامز فقط به خاطر قتل دو مرد در سال ۱۹۸۱ محکوم شد اما بسیاری اونو در قتل بیشتر از ۲۸ کودک در جریان قتلای زنجیره ای آتلانتا در سالای ۱۹۷۹ تا  ۱۹۸۱ مظنون اصلی می دونستن. میدونیم که اعضای تیم جفت و جور کننده سریال «شکارچی ذهن» در تلاشند بازیگرانی رو واسه اجرای نقش اعضای خونواده خیلی از قربانیان منتسب به اون و هم اینکه تعدادی از افسران پلیس که درگیر این پرونده شده بودن انتخاب کنن. دیوید فینچر گفته که ممکنه پرونده قتلای زنجیره ای مربوط به کودکان در آتلانتا قسمت بزرگی از فصل دوم سریال رو به خود اختصاص داده و حتی تاثیر زیادی روی تغییر سبک سریال داشته باشه.

ایشون در این باره اینجور گفته:” سال آینده ما به موضوع قتلای کودکان آتلانتا می پردازیم، از این رو موسیقی آفریقایی-آمریکایی خیلی بیشتری هم داریم که بسیار عالی میشه. این موسیقی از این رو به اون رو شده میشه. این موسیقی نقش حمایتی رو واسه اون چیزی که در سریال میگذره داره و باعث می شه که سریال در طول فصلای جور واجور تفاوتایی فاحش داشته باشه”. بدون هیچ سختی ای قابل تصوره که روبرو شدن دن ویلیامز با فورد و تنچ هنگام مصاحبه بسیار تکون دهنده اما مهیج میشه.

۸- چارلز مانسون

پس از اون که فورد در فصل اول سریال «شکارچی ذهن» تلاش کرد با چارلز مانسون، رهبر بدنام خانواوده مانسون دیدار کنه، صحبتا و حدس و گمانای زیادی بین طرفداران سریال در مورد پرداختن به قتلای این خونواده و به خصوص قتل شارون تیت در فصل دوم براه افتاد. با در نظر گرفتن اطلاعات بدست اومده به احتمال فراوون در فصل دوم این اتفاق رخ میده و فورد و تنچ حدود یه دهه پس از محکوم شدن مانسون به خاطر ۹ قتل آزار دهنده که ایشون در جولای و آگوست ۱۹۶۹ نقش تاثیرگذاری در وقوع اونا داشت با اون ملاقات می کنن.

در حالی که انتظار میره فصل دوم این سریال سال آینده میلادی (۲۰۱۹) منتشر شه مطمئنا تقریباً با اکران فیلم معروف و پرسروصدای در حال تولید کوئنتین تارانتینو با نام «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon A Time In Hollywood) همزمان شده و سینما و تلویزیون واسه به تصویر کشیدن ماجرای قتلای خونواده مانسون با هم متحد می شن؛ هر چند در فیلم تارانتینو، داستان قتلای این خونواده فقط بخشی فرعی از تموم داستانه. باید دید که در سریال «شکارچی ذهن» نقش چارلز مانسون خبیث به کی سپرده می شه و با در نظر گرفتن انتخابایی که در فصل اول سریال انجام شد باید توقع داشت که بجای یه بازیگر معروف، چهره ای نامعلوم نسل این شخصیت رو رو دوش بگیره.

۷- تکس واتسون

تکس واتسون یکی از اعضای خونواده مانسون بود که در کنار رهبر گروه، در فصل دوم به داستان مشارکت اون در قتلای آزار دهنده این فرقه پرداخته می شه.
واتسون نه فقط یکی از عاملان قتل شارون تیت و مهمانانش بود بلکه در قتل لنو و رزماری لابیانکا که روز بعد از کشتار اصلی اتفاق افتاد هم مقصر اصلی شمرده می شد.
واتسون به خاطر قتل در سال ۱۹۷۱ به زندان رفت و پرداختن به دخالتش در این قتلا می تونه تکمیل کننده وقایع وحشتناکی باشه که مانسون و اعضای فرقه اش در تابستون سال ۱۹۶۹ رقم زدن. برخلاف مانسون، واتسون هنوزم زنده و سرحاله و دوران حبس ابد خود رو در زندان ریچارد جی داناوان در سن دیگو، کالیفرنیا می گذرونه.

۶- المر وین هنلی

المر وین هنلی در سال ۱۹۷۴ به خاطر نقشش در قتلای زنجیره ای هیوستون که در اون هنلی نوجوون و یه نوجوون دیگه به دین کورل کمک کردن که دستکم ۲۸ مرد جوون رو بین سالای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ ربوده، شکنجه کرده و پس از تجاوز به قتل برسونه. در کمال ناباوری این خود هنلی بود که به این کشتار پایان داد و در بین تلاشای کورل واسه کشتن دو نوجوون دیگه اونو به ضرب گلوله به قتل رساند. پس از اون بود که هنلی خود و همدستش، دیوید اوون بروکس، رو به مقامات معرفی کرد.

در زمان این قتلا، هنلی بخش از مرگبارترین مورد قتلای سریالی در تاریخ آمریکا برشمرده می شد و اینجوری قاضی اونو به ۶ دوره ۹۹ ساله پشت سر هم- به خاطر هر کدوم از ۶ قتلی که مرتکب شده بود- زندان محکوم کرد.
وجود ترسناک و بی همتا این قتلا، سنین پایین قربانیان، تعداد فراوون این قربانیان و تصمیم پایانی هنلی واسه کشتن رهبر گروه مرگ، همه باعث می شن که اپیزود ایشون یکی از جذاب ترین و در عین حال ترسناک ترین اپیزودهای فصل دوم سریال «شکارچی ذهن» باشه.

این مطلب را هم بخوانید :   جزییات جدیدی از فیلم «جان ویک: بخش ۳» و انتخاب بازیگران آن منتشر شد

۵- دیوید برکوویتز

شاید کمتر کسی در میان علاقمندان به دنیای قاتلین سریالی باشه که دیوید برکوویتز با نام مستعار «پسر سمَ» رو نشناسه، مرد جوونی که از اواسط سال ۱۹۷۶ تا اواسط ۱۹۷۷ ترس بی سابقه ای در شهر نیویورک با تیراندازیای تصادفی مرگبار خود ایجاد کرده بود، تیراندازیایی که در آخر به مرگ ۶ نفر و زخمی شدن ۷ نفر دیگه منجر شد.
پسر سم با اسمای ترسناک و گمراه کننده خود به پلیس به سرعت به تیتر رسانه های خبری جهان تبدیل شده و مردم نیویورک سیتی رو بیشتر از قبل در وحشت فرو برد.

اما با دستگیری برکوویتز وصحبتای عجیب و ترسناکش در مورد قتلا بود که ایشون بیشتر از قبل به معروفیت رسید؛ ایشون خود رو سگی عنوان می کرد که به وسیله شیطان تصرف شده و این شیطان اونو به سمت قتلا جهت داده. داستان قتلای برکوویتز قبلاً هم در دنیای سینما با فیلم «تابستون سم» (Summer of Sam) به کارگردانی اسپایک لی در سال ۱۹۹۹ به تصویر کشیده شده که نقش اونو مایکل بادالوکو بازی کرد.
اما حضور این قاتل سریالی در «شکارچی ذهن» مطمئنا پرداختی عمیقتر به شخصیت برکوویتز و قتلش میشه.

۴- ویلیام هنری هانس

ویلیام هنری هانس سربازی بود که در سال ۱۹۷۸ به خاطر قتل سه زن در نزدیک پایگاه های نظامی محکوم شد.
قبل از دستگیری ایشون تلاش داشت کارآگاهان رو گمراه سازه. هانس وانمود می کرد که یکی از اعضای گروه سفید پوستان موسوم به «نیروهای شیطان» (Forces of Evil) است؛ گروهی که اعلام می کرد اگه یه قاتل سریالی دیگه به نام کارلتون گری با لقب «خفه کننده جوراب بلندها» (Stocking Strangle) دستگیر نشه به کشتن زنان سیاهپوست ادامه میدن.

هانس در آخر به وسیله یه افسر اف بی آی حرفه ای در دستگیری قاتلین سریالی به نام رابرت کی رسلر دستگیر شد که بعدا باعث تشکیل شخصیت بیل تنچ در سریال «شکارچی ذهن» گردید. اینجوری روبرو شدن تنچ و هانس در فصل دوم سریال بسیار هیجان انگیز میشه. هانس در سال ۱۹۹۴ روی صندلی الکتریکی نشست و اعدام شد.

۳- پل بیتسون

پل بیتسون در سال ۱۹۷۷ به جرم قتل یه منتقد فیلم به نام اَدیسون وریل محکوم شد که باعث شد کارآگاهان ایشون رو قاتل پشت پرده قتلای مشهور موسوم به «قتلای کیسه ای» بدونن، قتلایی که در جریان اون ۶ مرد همجنس باز کشته و تیکه تیکه شدن. هر چند بیتسون فقط به خاطر قتل ادیسون وریل محکوم شد اما ویلیام فریدکین، کارگردان مشهور سینما، با ایشون ملاقات کرده و مصاحبه با این قاتل مخوف کمک زیادی به ساخت فیلم تریلر «گشت زنی» (Cruising) با بازی آل پاچینو در سال ۱۹۸۰ کرد.

البته ملاقات این دو یه تصمیم یهویی نبود چون چند سال قبل از قتلا، بیتسون نقش فرعی دستیار جراح در صحنه انجام آنژیوگرافی شخصیت ریگان (لیندا بلر) در بیمارستان رو در فیلم «جن گیر» (The Exorcist) اجرا کرده بود. هنوز معلوم نیس که در داستان بیتسون که در فصل دوم سریال «شکارچی ذهن» به اون پرداخته می شه اسمی از «جن گیر» هم برده می شه یا گذشته اما به احتمال فراوون اینجور اشاره ای به فیلم فریدکین پیشگیری ناپذیر به نظر می رسه. بیتسون در سال ۲۰۰۴ و به دلیل این که پلیس نتونست مدرکی مربوط به دخالت داشتن اون در قتلای کیسه ای پیدا کنه از زندان آزاد شد.

۲- ویلیام پیرس جونیور

در سال ۱۹۷۰ با عفو مشروط ویلیام پیرس جونیور موافقت شد، هر چند هشدارهای زیادی وجود داشت که ایشون بعد از آزاد شدن مطمئنا مرتکب قتلایی وحشتناک می شه.
اینجوری ایشون تنها یه ماه پس از آزادی کشتار خود رو شروع کرده و تنها ۱۰ ماه پس از آزادی دوباره به خاطر قتل هاش بازداشت شد.

هر چند روشای خشن و غیرقانونی واسه اعتراف گرفتن از پیرس استفاده شد- از جمله بریدن و سوزوندن آلت تناسلی اون- اما ایشون در آخر به خاطر ۳ مورد از قتلا به حبس ابد محکوم شد.
وجود جنجال برانگیز اعترافات پیرس و این که ً ضریب هوشی اون به سختی به ۷۰ می رسید می تونه اونو به مصاحبه شونده ای رقابت برانگیز واسه فورد و تنچ در فصل دوم سریال «شکارچی ذهن» تبدیل کنه.

۱- دنیس ریدر

و در آخر به دنیس ریدر می رسیم که با نام مستعار «قاتل بی تی کی» (BTK Killer) در بعضی از اپیزودهای فصل اون سریال به صورت سطحی و با عنوان نام «خدمتکار ای دی تی» (ADT serviceman) بهش پرداخته شد.
مورد دنیس ریدر به واقع یکی از هیجان انگیزترین و باحال ترین موارد به تصویر کشیده شده در تموم این سریال میشه چون در واقع اون تا سال ۲۰۰۵ دستگیر نشد.
اینجوری میشه گفت که شوربختانه فورد و تنچ فرصتی واسه مصاحبه با اونو ندارن مگه این که تماشاگر یه پرش وقتی بزرگ در فصل دوم سریال باشیم که به نظر، دستکم در فصل دوم، غیرمحتمل می رسه.

ریدر در طول ۱۷ سال بیشتر از ۱۰ نفر رو در کانزاس به قتل رساند و با اسمای ترسناک خود که شباهت بسیاری به مورد قاتل زودیاکی در سالای قبل از اون داشت، کارآگاهان و رسانه ها رو گیج کرده بود. انگار کوین برات، داداش یکی از قربانیان قتلای سریالی در سال ۱۹۷۴ به نام کاترین برات، واسه اجرای نقش در این داستان فرا خونده شده که می تونه مصاحبه ای باحال رو با افسران اف بی آی به دنبال داشته باشه.

البته باید توقع داشت که دوباره به دوران جوونی ریدر پرداخته شه و اگه سریال «شکارچی ذهن» واسه فصول بعدی هم ادامه داشته باشه میشه گفت که در آخر به دوره دستگیری اونم می رسیم. در این سریال و با در نظر گرفتن حضور کارگردانی مانند دیوید فینچر امکان هر چیزی هست حتی پرش وقتی.

سریال جنایی و مهیج «شکارچی ذهن» رو می تونین از راه این لینک دانلود کرده و از تماشای اون لذت ببرین.

نقد فصل اول سریال «شکارچی ذهن»: شاهکاری هوشمندانه، منظم و جسورانه

«آیلین وورنوس»؛ از دختربچه‌ای معصوم تا خوفناک‌ترین قاتل سریالی زن تاریخ

کارل پانزرام؛ داستان غم انگیز و خوفناک خونسرد ترین قاتل سریالی تاریخ

با ۱۰ نفر از درنده خوترین قاتلین سریالی آدمخوار تاریخ آشنا شید [قسمت اول]