اولین مناظره تلویزیونی دو نامزد پایانی حزب دمکرات و جمهوریخواه آمریکا واسه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در حالی ساعاتی پیش تموم شد که خیلی از ناظران و کارشناسان هیلاری کلینتون رو  برنده بی قید و شرط اولین رویارویی تلویزیونی این دو معرفی می کنن.

اما این مناظره حواشی هم کم نداشت؛ البته وقتی که صحبت از حواشی می شه، دونالد ترامپ خود حاشیه س اما صدای گرفته و تو دماغی ترامپ و دست ندادن اون به مجری در آخر برنامه از یه سو و به کار گیری نام کوچیک حریف، به وسیله هیلاری کلینتون و نیش و کنایهای گاه و بی گاه بهش از طرف دیگه بخشی از حواشی شب اون بود که به طور خلاصه به اونا می پردازیم.

مطمئنا دعوا برانگیزترین حاشیه این مناظره سئوالی بود که از دونالد ترامپ در مورد توئیت سال ۲۰۱۲ خود درخصوص تغییرات آب و هوایی پرسیده شد.

ترامپ در اون توئیت معروف مدعی شده بود: “جنجال گرم شدن کره زمین «بازی چینیا» واسه ضعیف کردن صنعت آمریکا هستش”.

نکته باحال اینکه پس از رد این توئیت به وسیله ترامپ، تیم انتخاباتی ایشون هم این پست رو از روی اینترنت بر نداشت و توئیت معروف آقای ترامپ بازم خیلی راحت قابل دسترسیه.

از حاشیه های عجیب دیگه این مناظره به میان آوردن نام ژنرال داگلاس مک آرتور به وسیله دونالد ترامپ با هدف به اصطلاح به تمسخر کشیدن روش هدف دار آنلاین کلینتون واسه مقابله با تندروی بود.

ایشون با اشاره سایت کلینتون گفت: “این روش هدف دار اون در واقع کمک به تروریسم و داعشه. حتی ژنرال مک آرتور هم از این روش استقبال نمی کرد.”

ترامپ هم اینکه مدعی شد طرحی مخفی واسه جنگ و نابودی داعش داره.

از دیگر حواشی بحث برانگیز این مناظره استفاده ترامپ از لفظ “ایست و تفتیش” در ایالتایی مثل شیکاگو بود. خیلی از شرکت کنندگان در نظرسنجی پایان مناظره این اظهارات ترامپ که سمت و سویش بیشتر به سمت مشکی پوستان و محله های مشکی پوست نشین آمریکا بود رو، نژاد پرستانه توصیف کردن.

جمیل بویل مثلا در پایگاه اینترنتی اسلیتر نوشت: مراد ترامپ از استفاده الفاظی چون “نظم و قانون” تایید کننده یه نکته مهمه و اون اینکه قانون در آمریکا به دو دسته کلی تقسیم می شه : ۱- قانون سفید پوستان ۲- قانون واسه بقیه مردم.

اظهارات خانوم کلینتون البته در اینباره بسیار سنجیده تر  و کابردی تر بود.

از موارد بسیار مهم دیگه حاشیه ساز در این مناظره بحث “فضای سایبری” و اهمیت امنیت دنیای مجازی بود. موضوعی که بازم نظرات ترامپ در مورد اون بسیار عجیب و بعضی وقتا خنده دار به نظر می رسید.

این مطلب را هم بخوانید :   هر آنچه که باید در مورد شخصیت دو قطبی، افسردگی و اختلال شیدایی بدانید

ایشون درباره هک شدن سایت کنگره ملی دمکراتا گفت: این می تونه کار چینیا باشه، ممکنه روسها باشن و حتی می تونه کار فردی ۱۰۰ کلیویی باشه که به دلیل افسردگی به وجود اومده به وسیله چاقی دست به اینجور عملی زده.

ترامپ البته در بخش دیگری از نظراتش در این بخش با تایید اظهارات کلینتون گفت: فضای سایبر و امنیت سایبری خیلی مهمه. من خود یه پسر ۱۰ ساله دارم و می بینم که با کامپیوترش چه کارایی می کنه.

این نسل در به کار گیری وسایل فناوری بسیار ماهرند.

نگفته نمونه ترامپ در آخر مناظره اصلا راضی به نظر نمی رسید. کار تا جایی پیش رفت که حتی با مجری برنامه دست هم نداد و در اظهاراتی کوتاه گفت: مجری برنامه هیچ اشاره ای به مشکلاتی مثل درز ایمیلای پنهونی کلینتون ، بنیاد کلینتون و یا بحران بن قاضی نکرد.

نامزد حزب دمکرات از طرف دیگه نمایشی به مراتب سنجیده تر و پخته تر در این شی تلویزیونی داشت.

نظرات اون درباره امنتیت سایبری، مقابله با تروریسم، سیاست داخلی و موارد دیگه از تجربه بالای کلینتون حکایت داشت اما نامزد حزب دمکرات از هیچ فرصتی واسه شیطنت و به دام انداختن حریف جمهوری خواه خود فروگذار نبود.

مثلا هممون میدونیم که دونالد ترامپ در مورد نام خانوادگی خود بسیار حساسه و حتی کراواتایی که می بنده نشون خاص اونو دارن. اما خانوم کلینتون دیشب فقط از نام کوچیک ایشون در حرف هاش استفاده میکرد؛ راه حلی که می تونست بر اعصاب و روان حریف اثر داشته باشه.

مثلا در اول برنامه کلینتون خطاب به ترامپ گفت: “دونالد؛ از اینکه در این برنامه با هم هستیم، خوشحالم”. خانوم کلینتون که می دونست ترامپ چقدر به نام خانوادگی خود می نازد و اونو برندی تجاری می دونه، با این ابتکار در واقع این پیام رو به تماشاگران مخابره کرد که ” ترامپ شوالیه ای بزرگ نیس؛ اون تنها دونالده …”

نظرسنجیای پایانی از برتری مشخص خانوم کلینتون حکایت دارن.